Elephant Experience - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Jasmijn Wassing - WaarBenJij.nu Elephant Experience - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Jasmijn Wassing - WaarBenJij.nu

Elephant Experience

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

27 Juli 2012 | Thailand, Singburi

Om de drukte in het weeshuis een beetje te ontlopen, hebben we afgelopen week het olifantenproject gedaan. Maandagochtend naar Phitsanulok vertrokken, eerst met de taxi naar het busstation van Singburi, waarna we in een openbare bus naar het noorden werden gereden. Deze bus zat vol met Thaise mensen, dus we zijn ruim 3 uur lang aangestaard, omdat westerlingen in een bus kennelijk heel bijzonder zijn.. Na de busreis werden we langs de weg gedropt om vervolgens te worden opgepikt door de busjes van het hotel. Na daar ook nog een uur in te hebben gezeten, kwamen we aan het eind van de middag aan op het resort. We habben heel veel geluk, want normaal gesproken verblijf je in brakke hutjes, zonder echte wc en met een hele koude en slechte douche, maar omdat deze hutjes nu toch echt te slecht waren geworden om in te overnachten, werden ze uitgerekend deze week opgeknapt. Wij mochten dus met de hele groep in het Grand Hotel en Resort overnachten :) Na warm onthaald te zijn met de lokale welkomstdrankjes, iets met limoen, kruiden en ijs..niet heel lekker..) zijn we naar het olifantenkamp gegaan voor een 'Meet & Greet' met de olifanten. In het kamp zijn in totaal 13 olifanten, waarvan 3 kleintjes. Echt superschattig! Hierna zijn we met onze coordinator (hij is iedereens favoriet, dus toen we hoorden dat hij mee ging met het olifantenkamp waren wij echt heel blij!) weer terug gegaan naar het hotel. Daar hebben we heerlijk avond gegeten; ze brengen rijst en 5 verschillende schalen met groenten, vlees en tofu en zetten dat op een ronddraaiende schijf in het midden van de tafel, zodat je van alles wat kan proberen. Na het avondeten zijn we gezellig met de groep gaan zitten, en hebben we tot laat in de avond gepraat om elkaar beter te leren kennen. De groep bestaat uit 17 vrijwilligers uit Duitsland, Engeland en Nederland en iedereen is tussen de 17 en 22 jaar. Er is trouwens maar 1 jongen tussen 16 meisjes, maar volgens mij vindt hij dat niet zo heel erg..
Dinsdag zijn we 's ochtends eerst gaan kijken naar de olifanten 'in het wild', want de olifanten mogen 's nachts los door het bos lopen. Toen ze uitgegraasd waren, hebben we ze terug naar het kamp gereden. Zo'n olifant zit trouwens veel minder lekker dan je zou verwachten.. Aangekomen bij het kamp hebben we ze eerst gewassen met de tuinslangen en daarna eten gegeven. Als de olifanten willen drinken, trekken ze met hun slurf de tuinslang uit je handen en hangen het in hun eigen mond, dat ziet er echt heel grappig uit! Na de lunch, die zoals altijd in Thailand uit een warme maaltijd bestaat, zijn we weer teruggegaan naar het kamp. Nadat we de 'stallen' hadden uitgemest en de olifanten weer eten hadden gegeven, zijn we maar een watergevecht begonnen, waarbij sommigen op de rug van een olifant zaten, en anderen vanaf de grond de olifanten probeerden te wassen. Aan het eind van de dag hebben we de olifanten weer naar het bos gereden, waarna we gingen avondeten. Na het avondeten zijn we naar de 7-eleven gegaan, onze vaste minisupermarkt in Thailand, om de avond goed door te komen.
Woensdag begon weer met het olifantenspotten, gevolgd door het rijden, wassen en voeren. De kleine olifantjes zijn echt super ondeugend en rennen overal tussendoor (en doorheen als je niet uitkijkt..), dus zij konden het meeste eten veroveren. Vervolgens zijn we met de grootste mannetjes-olifant gaan zwemmen. We hebben volgens mij nog nooit zo hard gelachen met z'n allen. Met een mahout (zo heten de verzorgers van de olifanten) voorop en Tess, Annick en ik daarachter zijn we met de olifant het water in gegaan, waarna hij zich zonder iets van ons aan te trekken, lekker in het water liet vallen. En steeds als we dan weer eindelijk op zijn rug waren geklommen, liet hij zich weer gaan en schudde hij zich uit, waardoor we er allemaal weer een voor een afgleden.
Na de lunch zijn we met de groep 8km gaan raften. In het begin stelde het water niet zo heel veel voor, waardoor we ook nog af en toe lekker hebben gezwommen, maar net over de helft werd de stroming toch wel wat heftiger.. Uiteindelijk zijn we zelfs van een paar watervalletjes afgegaan. Toen we op de terugweg in de achterbak van de truck weer naar het hotel werden gereden, barstte het noodweer los, waardoor we drijfnat en klappertandend weer bij het hotel aankwamen. Snel een warme douche genomen, waarna we weer heerlijk avond hebben gegeten.
Donderdagochtend zijn we naar een 'pineapple-farm' gegaan om eten te halen voor de olifanten. Aangezien de olifanten per dag 250kg aan ananasbladeren eten, moest er behoorlijk wat geplukt worden. Tussendoor nog heerlijke ananas gegeten, want verser dan dit kon je natuurlijk niet krijgen! 's Middags heeft de rest van de groep met de mannetjesolifant gezwommen. Na een bezoekje aan de 7-eleven, hebben we nog de hele avond gezellig met de groep gezeten, want het was alweer de laatste avond met de groep.
Vrijdagochtend weer vroeg aan de reis terug begonnen, waarna we laat in de middag aankwamen in het vrijwilligershuis. Daar de spullen uitgepakt en maar snel al mijn kleding gewassen, want alles stonk naar oilifanten...
Na het eten hebben we eerst iedereen gedag gezegd die naar huis ging (vaste prik op vrijdagavond), en daarna zijn we naar het barretje tegenover het huis gegaan, omdat het de laatste avond voor Annick en Charlotte was. Dat moesten we natuurlijk wel goed afsluiten!
Het weer is trouwens de hele week niet zo goed geweest. Eerst dachten we dat dat kwam doordat het noorden meer last heeft van het regenseizoen, maar later bleek dat we op de rand zaten van een typhoon in Hong Kong.. Het nieuws volgen lukt hier dus niet echt goed.. ;)

• 30 Juli 2012 - 08:15

Marlies:

Wauw, olifanten zijn echt mijn meest favorieten dieren, geweldig om ze van zo dichtbij mee te maken. Ik zou bijna zelf naar Thailand gaan ;-).

• 30 Juli 2012 - 20:24

Madelief:

Hey lieve Jasmijn!
    Super dat je dit hebt meegemaakt! Ik ben hartstikke jaloers want, zoiets wil ik zelf ook al heel lang.
    We missen je wel heel erg hoor !!
    Ik ben blij dat je het zo erg naar je zin hebt in Thailand, dat is voor ons ook fijn om te weten!
    Ik ben nu al benieuwd naar alle avonturen die je nog gaat beleven daar! Tot nu toe klinkt het al geweldig !!
    Heel veel plezier in alweer je laatste 1,5 week.
    Veel liefs uit het warme Portugal,
    Madelief!

• 31 Juli 2012 - 22:44

Wim:

Hoi lieve Jasmijn,

Geweldig al die spannende belevenissen! Dit is volgens mij je (werk)vakantie van je leven:), zo enthousiast vertel je erover! Dat met die olifanten is ook om nooit te vergeten! Heel bijzonder van jullie dat jullie dat oude barretje hebben opgeknapt zoals je in een ander verslag hebt geschreven.
    Lukt het nog om foto's te maken: we zijn heel benieuwd vooral naar de tuinslanggevechten met de olifanten!
    Hoeveel kruiwagens vol is 250 kg ananasblad? Wel een warm klusje dacht ik zo.
    Hier beleven we minder spannende dingen hoewel Jacky, Rosanne en Madelief vandaag nog in een school dolfijnen verzeild raakte;). Ze gingen vandaag op herhaling omdat ze gisteren niets te zien kregen.
    Morgen de voorlaatste hele vakantiedag: we gaan naar Europa's mooiste strand althans volgens de folder,: Praia de Marinha. Ben benieuwd. Aan het weer zal het niet liggen: heel dragelijk en zonnig. Een paar dagen geleden zaten we in Albufeira 's avonds te eten met terrasverwarming aan!

Veel plezier nog in Bangkok en met je trektocht!
    Liefs,
    papa

• 01 Augustus 2012 - 11:32

Jacqueline:

Dag Jasmijn,

Leuk je verslagen te lezen en nog leuker, dat ik weet hoe het gebied waar jullie zijn c.q. waren eruit ziet! Zulke resorts als jij beschrijft in Phitsanulok zijn natuurlijk fantastisch en - ik vind - een verdiende beloning voor jullie harde werken.

Geniet nog maar lekker van je verblijf in Thailand!

Groetjes van Jacqueline