Weeshuis - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Jasmijn Wassing - WaarBenJij.nu Weeshuis - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Jasmijn Wassing - WaarBenJij.nu

Weeshuis

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

03 Augustus 2012 | Thailand, Singburi

Zoals ik al had verteld heb ik dinsdag de muren gebouwd om het weeshuis heen en meegeholpen met de speelplaats. Na de lunch zijn we met de kinderen gaan voetballen, basketballen en badmintonnen. Sommige kindjes wilden nog extra bijlesjes boor Engels, dus ook nog even wat lesgegeven :). Woensdag heb ik samen met wat vrienden de vloeren in de meisjeskamers opnieuw beplakt, er liggen een soort zeilen, maar die waren zo vies dat er zelfs beesten onderkropen, en we hebben het hekwerk rond de ramen beschilderd. 's Middags hadden de kinderen vrij, dus hebben we met z'n allen kaartjes voor het zwembad gekocht. Die middag hebben we dus gezellig met twee klassen van het weeshuis gezwommen! 's Avonds hebben we met onze vriendengroep in het barretje doorgebracht, want twee van onze vrienden zouden donderdagavond weg gaan, dus het was de laatste met z'n allen :( Donderdag zijn we verder gegaan met de vloeren en de ramen, en hebben we ons muurtje afgebouwd. Donderdagavond hebben we met z'n allen afscheid genomen van het Engelse stelletje, dat toen trouwens al geen stelletje meer was.., waarna we maar vroeg naar bed zijn gegaan.
Vrijdag heb ik de muren geverfd die we de dagen daarvoor hadden gebouwd, en hebben we de jongenskamer een beetle opgeknapt. Ook zijn we nog even verder gegaan met de speelplaats.


Afgelopen maandag ben ik weer teruggekomen bij het weeshuis, waar alle kindjes me nog herkenden!:) Ik heb samen met een vriendin de hele dag lesgegeven; eerst aan een klas met kinderen rond 12/13 jaar, waarbij we vertelden wat we afgelopen weken allemaal hadden gedaan. Dit hadden we toegelicht met tekeningen op het bord, waardoor alle kindjes uiteindelijk hun hele schrift vol hadden getekend met olifanten en stranden.. Vervolgens ben ik naar de klas gegaan met de jongste kindjes. Nadat we hen eerst het alfabet hadden geleerd, zijn we tekeningen gaan maken van dieren die met een letter van het alfabet beginnen. Toen na anderhalf uur hun concentratie helemaal op was, zijn we met ze gaan spelen.
Dinsdag heb ik eerst weer lesgegeven, dit keer aan een klas met 15-jarigen, waarbij we alle spullen die in onze tas zaten, gingen uitleggen en vertalen. We hebben de les geeindigd met galgje met landen, waarna ze het land op de wereldkaart aan moesten wijzen.
Tegenover het weeshuis staat een school voor rijkere families, en alle leerlingen van die school worden 's ochtends door hun ouders op scooters en met auto's gebracht, en 's middags weer opgehaald. Bovendien hebben de kinderen van die school heel veel ruimte om te spelen, hebben ze mooi gemaaid gras en een grote speelplaats gesponsord door Michelin. Daarom ben ik 's middags samen met twee vriendinnen een project begonnen om de speeltoestellen van het weeshuis op te knappen. Er staan namelijk wel speeltoestellen, maar door de overstroming zijn al deze toestellen kapot gegaan. De coordinator van het weeshuis wacht al een jaar lang op een donatie, maar heeft deze steeds niet gekregen. Om te kijken wat er allemaal moest gebeuren en hoeveel alles zou gaan kosten, zijn we meteen in de auto gestapt en naar een professional gereden, die op zijn beurt weer meteen mee kwam naar het weeshuis om te kijken. Dat is nog eens wat anders dan in Nederland! Uiteindelijk vielen de kosten heel erg mee, en we hebben alle vrijwilligers op de hoogte gesteld van ons plan. De meesten wilden wel een bijdrage leveren, waardoor we meteen de volgende dag de toestellen konden laten ophalen. Volgende week dinsdag zijn ze al klaar en hoeven we ze alleen nog maar te schilderen! Het voelde echt goed om zelf iets voor het weeshuis te ondernemen en bekenen, in plaats van alleen muurtjes te metselen en te schilderen.
De nacht van dinsdag op donderdag zijn we in het weeshuis blijven slapen. Dat betekende dus de hele avond dansen, tutten en foto's maken van de meisjes daar.. Toen de kinderen heel even ons fototoestel meekregen, stonden er meteen 200 foto's meer op!
Woensdagochtend moesten we om 5 uur op, want dat is de routine in het weeshuis. Om half 6 zaten we aan de rijst met ei.. Daarna snel onze eigen spullen opgeruimd, want de meisjes willen de hele tijd alles voor ons doen, alsof we weet-ik-veel-wie zijn! Klamboes ophangen, bedden opmaken, kleding opvouwen.. we voelden ons best opgelaten!
Woensdag overdag waren we niet heel helder, waardoor we maar besloten geen les te gaan geven. Daarvoor in de plaats heb ik samen met twee andere meisjes een muurschildering in de jongenskamer gemaakt.
Donderdag en vrijdag waren nationale feestdagen in Thailand, waardoor alle kinderen vrij waren. Snel hebben we onze muurschildering afgemaakt, en daarna zijn we gezellig met de kinderen gaan spelen.
Vrijdag was alweer mijn laatste dag in het weeshuis. De hele dag met de kinderen gespeeld en gekletst, en tussendoor nog af en toe iets van werkzaamheden in het weeshuis proberen te verrichten. Het afscheid aan het einde van de dag was best moeilijk, aangezien alle kindjes op me af kwamen voor een knuffel. Sommige kleintjes moesten zelfs huilen, wat het ook niet veel makkelijker maakte.. Na iedereen gedag te hebben gezegd zijn we snel in de auto gestapt en teruggegaan naar het vrijwilligershuis. Daar heb ik al mijn spullen in moeten pakken, aangezien in volgende week met een vriendin naar het noorden van Thailand ga backpacken! Daar heb ik echt super veel zin in!!! :)

  • 25 Juli 2012 - 15:51

    Marlies:

    Ik miste je verslagjes al. Nu je moeder in Portugal zit hoor ik helemaal niks meer.
    Jullie zijn goed bezig daar. Ongelooflijk dat er kinderen in die toestand leven.
    Goed dat jullie dit doen, mooi werk.

    x Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Singburi

Thailand

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2012

Aan alles komt een eind :(

11 Augustus 2012

Laatste week Thailand

03 Augustus 2012

Weeshuis

29 Juli 2012

Weekend 4

27 Juli 2012

Elephant Experience
Jasmijn

Stuur een mailtje met je Skypenaam, en ik voeg je toe aan mijn contacten!

Actief sinds 20 Juni 2012
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 10708

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 12 Augustus 2012

Thailand

Landen bezocht: